Édition 2024 – « L’École debout pour l’égalité des chances »
Les vidéos seront disponibles le 12 décembre 2024
Édition 2023 – « Attiser le désir d’apprendre »
2023 – Alain BENTOLILA – Introduction
2023 – Philippe MEIRIEU – Combler le désir de savoir ou attiser le désir d’apprendre ?
2023 – Bruno GERMAIN – Apprendre à comprendre, c’est susciter des interprétation singulières et faire respecter le texte et l’auteur
2023 – Vanda LUENGO – Quelles aides peuvent apporter les différentes formes d’intelligence artificielle à la recherche en éducation ?
2023 – André TRICOT – Une intelligence ou des intelligences ? Comment la pédagogie différenciée attise le désir d’apprendre ?
2023 – Christophe KERRERO – Conclusion
2023 – Replay intégral
Édition 2022 – « Demain, y’a école ! »
2022 – Alain BENTOLILA – Introduction
2022 – Éric CHARBONNIER – L’état de l’école vue par l’OCDE
2022 – Iannis RODER – Qu’est-ce que l’école laïque à la française au XXIe siècle ?
2022 – Laurent PINEL – Questions/réponses Partie 1
2022 – Laurence DEVILLERS – Comprendre l’IA et ses limites
2022 – Grégoire BORST – Apprendre à comprendre
2022 – Christine ROUCHON – Questions/réponses Partie 2
2022 – Pap NDIAYE – Conclusion
2022 – Replay intégral
2022 – Replay Partie 1
2022 – Replay Partie 2
Édition 2021 – « Comprendre, ça s’apprend ! »
2021 – Alain BENTOLILA – Introduction
2021 – Maryse BIANCO – La compréhension et son enseignement
2021 – Pierre PEROZ – Apprendre à comprendre des histoires en Pédagogie de l’écoute
2021 – Christine ROUCHON – La compréhension, un défi quotidien dans les classes
2021 – Michel DESMURGET – Les écrans font-ils écran à la compréhension ?
2021 – Philippe MEIRIEU – Et si savoir empêchait de comprendre ?
2021 – Jean-Michel BLANQUER – Conclusion
2021 – Replay vidéo complet (partie 1)
2021 – Replay vidéo complet (partie 2)
Édition 2020 – « Pourquoi apprendre à lire et à écrire au 21e siècle ? »
2020 – Alain Bentolila – Lire et écrire au XXIe siècle pour résister
2020 – Grégoire BORST – Lecture, littératie et cerveau : Apprendre à apprendre en apprenant à lire
2020 – Charles PÉPIN – Lire pour se rencontrer
2020 – Delphine HORVILLEUR – Lira bien qui lira le dernier
2020 – Partie 1/2 : Pourquoi apprendre à lire et à écrire au XXIème siècle
2020 – Partie 2/2 : Pourquoi apprendre à lire et à écrire au XXIème siècle
2020 – Discours du ministre Jean-Michel Blanquer
Nous utilisons des cookies pour vous garantir la meilleure expérience sur notre site web. En cliquant sur “ACCEPTER”, vous acceptez l'utilisation de tous les cookies. Pour adapter votre consentement à chaque type de cookies, cliquez sur "Personnaliser".
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durée
Description
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.